top of page
  • Foto van schrijverTim Horsting

Verschillende soorten goochelkunst Deel 9: Manipulatie


In deze reeks blogposts vertel ik over verschillende soorten goochelkunst. In deze post gaat het over het moeilijkste onderdeel van de goochelkunst: Manipulatie.


Manipulatie in de goochelkunst:

Manipulatie is een vorm van goochelkunst waarbij de vingervlugheid en goocheltechnische vaardigheden van de goochelaar centraal staan. Door een combinatie van moves waarbij een voorwerp iets magisch doet in de handen van de goochelaar of zogeheten "flourishes" waarbij het voorwerp niet per sé iets magisch doet maar wel iets acrobatisch. Een goed voorbeeld is het goochelen met munten: een munt te voorschijn goochelen is een "move" diezelfde munt vervolgens over de knokkels laten rollen is een flourish.


Munt rolt over vingers goochelaar Tim Horsting

De coin roll, een klassieke flourish


Het is ook bijzonder omdat een manipulatieact nagenoeg alleen draait om techniek. Een goochelaar zal zelden spreken tijdens een manipulatieact. Dit is lastig maar geeft de goochelaar wél de kans om zijn act wereldwijd en voor nagenoeg elk publiek te vertonen. Ook in situaties waar er geen geschikte microfoon of setting aanwezig is zal deze act vertoonbaar zijn. Het grote nadeel is dat manipulatie als goochelact veel minder flexibel is dan een "normale" podiumact. Doordat er vaak gebruik gemaakt wordt van de zogenaamde "black art" zal het aanwezige (of juist afwezige) podiumlicht ook van groot belang zijn. Een manipulatieact zal zelden langer dan 8 a 10 minuten duren waar een gemiddelde podiumact al snel rond de 30 minuten uitkomt. Het maakt manipulatieacts uitermate geschikt voor variéte, circus of televisie.


*black art, hierbij worden objecten aan één kant bekleed met een zwarte stof die gelijk is aan de stof van een kostuum, tafel, decor of prop. Door het voorwerp in een rookwolk of magische beweging om te draaien lijkt deze verdwenen tegen het decor of kostuum.


Soorten manipulatie


Het bekendst is de manipulatie met speelkaarten. Hierbij tovert de goochelaar overal speelkaarten vandaan om deze weer te laten verdwijnen en verschijnen. Ook munten, (biljart)ballen stokken, doeken, en zelfs CD's zijn populair onder manipulators. De Chinees-Nederlandse goochelaar: Zippo The Funky Magician goochelt bijvoorbeeld met CD's die hij bedrukt heeft als enorme emoji's. Eigenlijk zit er geen grens aan waarmee je als goochelaar een manipulatieact kan vertonen. Zo is de Nederlandse goochelaar Ger Copper (1953-2020) ooit wereldkampioen goochelen geworden met het vertonen een manipulatieact met onder andere brandende kaarsen en kandelaars.


De Nederlandse goochelaar Ger Copper met een deel van zijn prijswinnende manipulatieact. Hierbij goochelt hij met kaarsen, kaarten, rubiks kubussen en biljartballen.


Bij goochelwedstrijden:


Manipulatie wordt altijd gezien als het "koningsnummer" bij elke goochelwedstrijd. Zowel bij het Nederlands kampioenschap voor de goochelkunst als bij het Europese en wereldkampioenschap goochelen (het FISM) is manipulatie altijd een geliefd onderdeel. Doordat het niveau bij deze wedstrijden zó hoog ligt zie je de deelnemers vaak rare (lees creatieve) sprongen maken. Denk hierbij aan bijzondere voorwerpen, héél véél voorwerpen of unieke manieren waarop ze een verhaal vertellen of met slimmigheidjes hun trucs vertonen. Een metalen ring die oplost in zand? Kaarten die in confetti uit elkaar vallen of in handschoenen, ballen of duiven veranderen? Het kan voor een wedstrijd al snel niet gek genoeg zijn.


Bij het goochelen zelf:


Bijna iedere goochelaar is wel begonnen met de "verdwijnende speelkaart" en voor vele goochelaars is dit de eerste aanraking met manipulatie. Toch gebruikt bijna elke goochelaar in zijn repetoire wel elementen uit de manipulatie. Van moves tot flourishes. Van het sierlijk ronddraaien van een toverstok tussen de vingers tot het op bijzondere wijze laten verdwijnen van een balletje bij het balletje-balletje.

De klassieke goocheltruc: De verdwijnende kaart


Naast elementen uit de manipulatie kan dit ook een complete act zijn. Zo is er bij bijna elke illusieshow wel een nummer waarbij de illusionist laat zien hoe bedreven hij is in manipulatie. Hiermee laat de illusionist zien dat hij naast grote illusies óók de technische kant van het goochelen beheerst. Mentalisten doen trouwens precies hetzelfde, zo zit er in bijna elke mentalistenact een nummer waarbij de mentalist zijn rekenkracht toont óf laat zien hoe bedreven hij is in het onthouden van dingen.


Dit is een deel uit de reeks: Verschillende soorten goochelkunst, voor de andere delen kun je hieronder kijken:









© Goochelaar Tim Horsting 2024

bottom of page