top of page
Foto van schrijverTim Horsting

Drie tips om een betere artiest te worden.

Bijgewerkt op: 15 apr.

Ik ben al een tijdje werkzaam als professioneel artiest, echter is de route naar full-time artiest er een van vallen en opstaan. Hieronder deel ik drie tips die ik toepas om mij beter te maken als artiest.


1: Neem de telefoon glimlachend op. (en dans)


Sommige mensen hebben er een hekel aan, anderen (zoals ikzelf) vinden het heerlijk om te bellen. Voor mij als goochelaar vind ik het heerlijk om binnen vijf minuten alle ins en outs van een optreden geregeld te hebben. Makkelijk voor mij én vooral voor de klant.


Het is wetenschappelijk bewezen dat als je "nep" glimlacht dat je automatisch na een tijdje vanzelf "echt" gaat glimlachen. Soms "voel" je gewoon dat de persoon aan de andere kant van de lijn in een goede bui is. Door met een glimlach de telefoon op te nemen "hack" je jezelf om positiever over te komen. Mensen boeken een artiest vaak voor een positieve gelegenheid zoals een feest, borrel of bruiloft. Als je een artiest belt voor een feestje en die neemt chagrijnig de telefoon op dan is de toon al gelijk verkeerd gezet.


Mijn truc om altijd met een glimlach de telefoon op te nemen is door een extreem swingende ringtone te nemen. Zelf is mijn ringtone al jaren het swingende nummer L'Aventurier van The Kingpins!

L'Aventurier van The Kingpins


Door eerst vijf seconden vol gas te op de muziek te swingen en dán met een enorme smile de telefoon te beantwoorden begin ik elk telefoongesprek altijd positief. Echter kan dit ook wel eens ongemakkelijk uitpakken als het om de huisarts, autogarage of irritante telemarketeers gaat. Dus mocht je mij ooit bellen en afvragen waarom het wat langer duurt voordat ik opneem, dan is het omdat ik eerst even helemaal losga op mijn ringtone!

Danser tijdens de opening van de 1988 Crystal Light Aerobics Championships

Danser tijdens de opening van de 1988 Crystal Light Aerobics Championships


2: Luister naar muziek in de auto (en zing vooral kneiterhard mee)


Voor een goede (goochel)act is ritme belangrijk. In een eerdere blog vertelde ik over het "scripten" van een act. Bij bepaalde teksten in een act hoort een bepaalde handeling. Door een act op te delen in dit soort "beats" krijgt de act een bepaald ritme. Door (veel verschillende) muziek te luisteren train je je gevoel voor ritme. Zo werken veel popsongs met herhaling, is klassieke muziek vaak melodisch en gaat opera echt van het ene naar het andere uiterste. Een goeie goochelact moet een "flow"hebben. Soms moet je tempo maken, soms rust pakken en soms is er niets sterkers dan de kracht van herhaling. (zoals in "the rule of three *")


Negentig procent van mijn werk als goochelaar bestaat uit praten. Voor mij is mijn stem net zo belangrijk als een pakje speelkaarten, mijn kostuum of de rookmachine die in mijn pak verborgen zit. Tekst is een essentieel onderdeel van mijn act en mijn stem is naast mijn handen misschien wel hét belangrijkste "gereedschap" voor mij als goochelaar.

Opening van de comedyfilm: Wayne's World


Door zonder gêne vol gas mee te bléren met rockbands, musicals en verschrikkelijke powerballads warm ik mijn stem op voor optredens én leer ik de beperkingen van kennen. Hoe hoog ik kan gaan zonder vals te klinken? Hoe laag ik kan gaan én toch verstaanbaar kan blijven.Door te weten waar de beperkingen in mijn stem liggen creëer ik een kader waarin ik kan experimenteren. In mijn balletje-balletje routine doe ik alsof ik een fout maak. Hierdoor denkt de toeschouwer dat het balletje onder de beker zit. Door een goed getimede "oeps" geef ik de toeschouwer echt de indruk dat de goocheltruc mislukt. Dit is vijftig procent timing (ritme) en vijftig procent geluid (stem) Door het te experimenteren met de "tone of voice" én de timing ben ik op het punt dat nagenoeg iedereen er in trapt.


Daarnaast zit ik als artiest veel in de auto en helpt het om de soms lange ritten wat dragelijker te maken.

Goeie meezingtip: Gogol Bordello: American Wedding.


*Rule of Three. Een trio aan gebeurtenissen

of personages is grappiger dan deze alleen of in duo.


3: Maak oogcontact en adem in. (serieus blijf ademen)


Voor de één is het gemakkelijk (net als bellen) voor de ander in het verschrikkelijk (net als bellen) Oogcontact maken. Voor mij als artiest is het één van de belangrijkste dingen van mijn vak. Het helpt namelijk om een connectie te vormen met je publiek. Toch kan dit soms lastig zijn. Tijdens een centrale act moet je soms een hele zaal aankijken zonder dat het overkomt als "staren". Bij mentalisme kijk je mensen soms direct aan (tijdens hypnose of gedachtenlezen) en bij tafelgoochelen sta je zo dicht op de mensen dat het direct opvalt als je geen oogcontact maakt. Oogcontact is een essentieel onderdeel van een connectie maken met je publiek. Men zegt niet voor niets dat de ogen "de spiegel van de ziel" zijn


Het draait er niet alleen om dát je oogcontact maakt maar ook met wie en hoe lang. Als ik aan een tafeltje met een stelletje goochel is het de kunst om niet te lang oogcontact te maken met één persoon. (Omdat het anders flirterig overkomt) Maar óók om niet de andere persoon het gevoel te geven dat je deze negeert.


Daarnaast is het goed te beseffen dat het publiek altijd kijkt waar de artiest kijkt. Als ik iets laat verdwijnen kijk ik bijvoorbeeld altijd naar de hand waar het voorwerp niet zit maar waar ik wél wil dat het publiek denkt dat het zit. De artiest "leidt" het publiek met zijn ogen, als de artiest ergens naar kijkt dan moet het wel belangrijk zijn voor de act.


Zoals een act een ritme heeft met teksten en handelingen maak ik zelf van oogcontact ook een handeling. Bij dit moment in de act kijk ik terwijl ik laat ik iets verdwijnen naar mijn hand, zodra het verdwenen is kijk ik naar het publiek. Ik plan "oogcontactmomenten" net zoals ik een geheime handeling of een tekst plan. Nu klinkt dit vrij klinisch maar dit is iets wat vanzelf komt als je een act maar vaak genoeg repeteert. Door mijn werk in het Zalmhuis doe ik een act soms 20 a 30 keer per avond, hierdoor "distilleer" ik een act en kan ik mij focussen op elk aspect van de act. De moves, spraak, ritme, houding én stilte.........

Scene uit The Good, The Bad & The Ugly


Daarnaast is oogcontact (naast de stem) ook een gereedschap. Oogcontact maakt stilte intenser én vice versa. Trekt de aandacht en helpt om het publiek bij een act te betrekken. Als je in het ritme van je act een goedgetimede stilte laat vallen gecombineerd met oogcontact kan dit enorm krachtig zijn. (totdat je swingende ringtone gaat)


Bonustip: zet je telefoon tijdens een optreden altijd stil of op trillen! Tenzij je vrouw zwanger is!




Handtekening Blogpost Goochelaar Tim Horsting






© Goochelaar Tim Horsting 2022




Comments


bottom of page